zondag 23 december 2012

Eclectic Book Challenge 2013

Zoals ik al eerder schreef, wil ik in 2013 meer tijd voor rust en lezen maken. Ik kwam online de Eclectic Reader Challenge 2013 tegen. Het leuke van deze leesuitdaging is dat je 12 genres krijgt waaruit je elk één boek leest in 2013. Zo kom je wellicht in aanraking met allerlei boeken die je normaal gesproken helemaal niet zou lezen.

Ik ben gister en vandaag eens online gaan zoeken naar mogelijke boeken die ik voor deze uitdaging zou kunnen lezen. Zo blijken er bij Goodreads.com vele zoeklijsten (o.a. 'listopia' en 'shelves') te zijn waar je enorm veel boeken op tegenkomt, al netjes naar genre ingedeeld. Het zijn wel meest Engelstalige boeken, maar naar mate er meer anderstaligen ook gebruik van maken, zal je ook meer op Nederlandse boeken kunnen zoeken.

Bij sommige van de genres moest ik eerst opzoeken wat het eigenlijk betekende. Ik zal in mijn bijdragen volgend jaar daar wat meer over schrijven. Dit zijn de boeken die ik mogelijk zou kunnen gaan lezen.
  1. Translated fiction = Vijf kwarten van de sinaasappel van Joanne Harris (de schrijfster van Chocolat)
  2. Historical mystery = een van de klassiekers als Sherlock Holmes van Arthur Conan Doyle of Rebecca van Daphne du Maurier
  3. Romantic suspense = een boek van Nora Roberts (zou ik anders nooit lezen volgens mij)
  4. Made into a movie = Life of Pi of Eat, Pray, Love (beiden staan hier in mijn boekenkast)
  5. New Adult = Flat-out love of Bridget Jones Diaries of 45 pounds (more or less), met dank aan de genrelijsten van Goodreads, anders had ik geen idee gehad
  6. Urban Fantasy = Marie Brennan (moest eerst opzoeken wat Urban Fantasy precies was)
  7. Dystopian = A Clockwork Orange (dystopia is het tegenovergestelde van utopia, dus over een gemeenschap die verre van ideaal is)
  8. Memoir = De klassieker I know why the caged bird sings of iets heel anders, Bossypants van commedienne Tina Fey
  9. LGBT = Lesbian, Gay, Bisexual, Transsexual = de klassieker Dorian Gray die ik tot mijn schaamte nog niet heb gelezen...
  10. Action Adventure = The Hunger Games of een boek van Tolkien, Ludlum of Clive Cussler
  11. Humour = A Tiny Bit Marvellous van Dawn French, A Hitchhiker's Guide to the Galaxy of
    Confessions of a Shopaholic
  12. Published in 2013 = ik laat me hier door verrassen, er komt vast een nieuw boek boven drijven dat de moeite waard. Een debutant lezen zou ook leuk zijn, weer wat nieuws ontdekken!
Hebben jullie nog aanraders in een van deze genres?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!