zondag 6 november 2011

Boordevol ideeën!

Zo weinig tijd, maar zo veel ideeën in mijn hoofd die ik graag uit wil werken en wat mee wil gaan doen!

Afgelopen week stond weer in het teken van een aantal creatieve gebeurtenissen: zo ben ik samen met 24 dames van het lingerieforum naar België afgereisd voor een bezoek aan de fabriek waar de lingieremerken Marie Jo en Prima Donna worden gemaakt, ben ik naar een bijeenkomst geweest voor de 1111marathon en ben ik begonnen met het maken van een wedstrijdbikini voor een vriendin van me die aan haar eerste body building wedstrijd mee gaat doen!

Bezoek aan de fabriek van Van de Velde in België
Afgelopen donderdag hebben we een bezoek gebracht aan de fabriek van Van de Velde in Schellebelle, waar o.a. de merken Marie Jo en Prima Donna worden ontworpen, deels gemaakt, gecontroleerd en verpakt en verzonden worden. Ook het zeer luxe merk Andre Sarda wordt daar gemaakt.
Na een powerpoint presentatie over het bedrijf en foto's van de locaties in Tunesie en China was het dan zo ver: een rondleiding langs alle afdelingen, behalve de ontwerpafdeling zelf (dat is natuurlijk beroepsgeheim, al waren we natuurlijk mega nieuwsgierig als lingeriemaakster hoe dat nu precies in zijn werk gaat). We hebben de goederenontvangst van de stoffen gezien, de testruimte waarin o.a. op rekbaarheid en wasbaarheid wordt getest. Ook hebben we een kijkje genomen in de enorme hal waar alle onderdelen worden gesneden en in het naaiatelier waar in Belgie alle samples worden gemaakt. Eigenlijk gaat alles met de hand, behalve het snijden/stanzen van de patroondelen. Elke bh en slip wordt met de hand in elkaar gezet en daarna door een dame gecontroleerd en 1 voor 1 verpakt.  Al met al heel indrukwekkend en inspirerend om te zien en ook heel enthousiast gebracht door onze gids! Mocht je ook zo'n rondleiding willen, dan moet je ruim van te voren plannen. Ze doen 4 rondleidingen gemiddeld per week en ze zitten voor heel 2012 al vol!

1111marathon & Creapower
Een poosje geleden ben ik via een blog betrokken geraakt bij het organiseren van de 1111marathon: 12 uur lang met 111 personen 111 creaties naaien voor 1111kinderkamers.nl. De website van de marathon is inmiddels in de lucht en gisteren hadden we onze eerste bijeenkomst in real life met een aantal vrijwilligers.

We hebben het draaiboek voor de marathon doorgenomen en hebben de ruimtes in het buurthuis geinspecteerd waar 17 maart 2012 samen komen. Het was dus stoelen en tafels en stopcontacten tellen geblazen, niet onbelangrijk als je met zoveel creativelingen bij elkaar wilt komen. Bianca kwam nog met dit schattige patroon voor een potlodentasje, die hebben we aan onze lijst met projecten toegevoegd.

De creatieve energie hield nog niet op na het brainstormen over de 1111marathon. Er is namelijk nog een digitale sneeuwbal gaan rollen na(ast) de marathon: Creapower. Wat te doen namelijk met materialen die over zijn en bovendien zijn er nog zoveel ideeën en goede doelen die om aandacht vragen.  We hebben besloten een stichting op te richten die tot doel heeft 'het bevorderen van het belangeloos inzetten van creativiteit voor anderen in onze samenleving'. Lees er meer over op mijn blogentry op de site van de marathon.

Mocht je mee willen doen aan de marathon op 17 maar 2012, houd dan de website in de gaten, www.1111marathon.nl, inschrijven kan daar vanaf januari.

Wedstrijdtenue voor Flexcup
Een vriendin van mij doet dit jaar voor het eerst mee in de Figure klasse van de Flexcup op 11 december a.s..  Dit is een bodybuildig wedstrijd. Zij heeft hiervoor speciaal een wedstrijdbikini op maat laten maken. Nu heeft ze mij gevraagd om deze van nog wat meer 'bling' te voorzien, dat schijnt bij die wedstrijden te horen (ja, er gaat weer een hele nieuwe wereld voor me open, moet je de regels maar eens lezen). Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik wil niet zomaar met de hotfix op het wedstrijdtenue aan de slag. Zo is het idee geboren dat ik eerst zelf een setje maak op basis van haar wedstrijdsetje en dat we die 'pimpen'. Als dat dan goed gaat, dan pakken we haar 'echte'setje aan.

Zo had ik dus weer een nieuwe uitdaging: een patroon maken van een bestaande bikini en uitvogelen hoe deze in elkaar gezet is. Ik heb het setje mee naar les genomen en samen met mijn naaijuf de patronen gemaakt. Eerst hebben we de bikinicup bekleed met vlieseline (een tip van het lingerieforum, gaat makkelijker dan met papier over een bolle triangelcup) en zo met spelden het patroon vastgezet en de coupenaad bepaald. Daarna hebben we de slip gespannen op een ondergrond van piepschuim met papier erop. Het was nogal zoeken, omdat de stof enorm in elkaar getrokken werd door het elastiek. Door goed naar de stof te kijken kan je uiteindelijk bepalen hoe het oorspronkelijke patroon eruit heeft gezien zonder het elastiek.

Ik heb me inmiddels ook helemaal verdiept in de mogelijkheden van Hotfix en heb dan ook een applicator en steentjes besteld voor de proefoutfit. Ook daar ging weer een hele wereld voor me open, wat je er al niet mee kan! Nu dus op zoek naar een mooi patroon om de slip en de cups mee te bekleden. Het moet natuurlijk van het podium afspatten, zonder dat het té is.

Zucht, ik wou dat er 48 uur in een dag zaten of dat ik een sabbatical van 3 jaar op kon nemen, er zit zoveel leuks in mijn hoofd om nog te doen....voorlopig steeds maar stukje bij beetje, dan kom ik er ook wel (alleen wat langzamer, haha).

2 opmerkingen:

  1. Ik heb zo genoten bij van de Velden.
    Wat gaaf dat jij de bikini voor je vriendin gaat ontwerpen. Heel bijzonder, met zulk mooi maatwerk moet ze wel gaan winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Jos, ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Zoveel dingen willen doen en zo weinig tijd. Ik ben heel benieuwd naar het wedstrijdsetje. Succes er mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!