zondag 14 maart 2010

ZelfLingerieMaak Award gekregen!

Ik heb van Sannalin de ZelfLingerieMaak Award doorgegeven gekregen omdat "Jos laat zien dat je met een maat meer ook hele mooie Lingerie kan maken, en ook voor haar bijdrage aan dit Forum en haar site CreaBH. En ook een heeeel klein beetje door Josje die ik zonder haar nooit kon adopteren." Dankjewel Sandra en gelukkig is Josje bij jou in goede handen!
Bij het in ontvangst nemen van award is het ook de bedoeling om een aantal vragen te beantwoorden.

Waarom maak jij lingerie?
Zoals ik al bij de introductie van dit weblog schrijf, is bij mij op de eerste lingerieles de vlam in de pan geslagen. Ik word zo vrolijk van lingerie maken. Al die mooie materialen, kantjes, bandjes en stof, ik kan er geen genoeg van krijgen! Daarnaast heb ik een grote(re) maat en was het moeilijk om (betaalbare) lingerie te krijgen. Een laatste reden om aan zelf lingerie maken te beginnen is het feit dat ik allergisch ben voor bepaalde materialen die in bh's gebruikt worden, dus dan is het zelf maken helemaal ideaal.

Hoelang maak jij lingerie?
In november 2006 heb ik mijn eerste lingerieles gevolgd bij Syl Design in de Meern. Een collega van mij was op zoek naar een cursus Zelf Lingerie Maken omdat zij wilde leren naaien voor vrouwen met een borst. Via Sancho kwam ik op de site van Syl Design terecht. Ik weet nog goed dat we die samen op het werk aan het bekijken waren om ons in te schrijven (compleet met voorbeelden van bh's en grote dames die de werkstukken toonden) toen een mannelijke collega binnen kwam lopen met een vraag over een pensioenregeling.... Hij bloosde bij het zien van de foto's op het scherm en kon niet plaatsen waar wij mee bezig waren, haha.

Waar/hoe heb je het geleerd?
Ik heb als eerste een paar workshops gevolgd bij Syl Design in de Meern. Helaas is Sylvia ermee gestopt om zich helemaal te richten op haar eigen lingerielijn. Daarna ben ik terecht gekomen bij Eline Kleinvak, waar Cassandra toen nog les gaf (zij heeft nu haar eigen bedrijf, Lijfgoed.) Daarna ben ik vooral zelf aan de slag gegaan met verschillende patronen, boeken en beschrijvingen die ik op internet heb gevonden. Via het forum ben ik samen met Saskia, met behulp van Tialda, me gaan verdiepen in de tekenmethode van Bella Hendriks. We hebben eens in de zoveel tijd tekensessies waar we samen aan de slag gaan. Sinds vorig jaar zit in op naailes bij Ina van 't Klooster (de dame van het bustebolletje) voor ENSAID Modinette. Ik wilde erg graag bij haar op les omdat zij ook lingerieles geeft! Zo kan ik altijd ergens terecht met vragen.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik haal mijn inspiratie uit plaatjes uit tijdschriften en internet en uit de creaties die in zie van mijn forumgenoten. Ik probeer zoveel mogelijk digitaal op te slaan en als ik dan iets wil maken, dan loop ik de fotocollectie door. Sinds we thema's hebben op het forum en daar moodboards bij maken, ben ik me veel bewuster van een heleboel zaken en probeer ik daar ook wat mee te doen. Daardoor kan ik nu toch creativer omgaan met dingen, vroeger vond ik het al heel wat als ik een iets ander stofje gebruikte, nu probeer ik er echt iets persoonlijks van te maken.

Waar koop jij het liefst je materialen
Overal en nergens. Zoals het een goed hamsteraar betaamt, heb ik een enorme voorraad en toch nooit genoeg. Ik vind het een sport om overal je ogen open te houden of er soms materialen zijn waar je wat mee kan. Ik koop op de markt, bij Kantje Boord in Amsterdam en het nodige online in binnen- en buitenland. Op www.creaBH.nl heb ik allerlei adressen verzameld.

Zo, aan mij nu de schone taak om de award door te geven als voor het promoten van het zelf lingeriemaken en ons forum...wie zal het worden?

4 opmerkingen:

  1. Jos, je hebt hem verdient!

    groetjes San en Josje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd, Jos! Ek voel dat jy hem dubbeld verdient omdat ek deur jou blog en website na die forum kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd!!
    Je hebt hem echt verdient met je inzet en je creaBH site.
    Groetjes
    Tialda

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!